Pages

26 oktober 2010

Så här virkar du skalet på sköldpaddan

9 kommentarer:
 
Nu när vi ändå pratar sköldpaddor tänkte jag passa på att lägga upp lite tydligare bilder på hur man virkar kanten på skalet. Jag vet att många har haft problem med just det momentet och hoppas att de här stora bilderna gör det hela lite tydligare. Klicka på bilderna så blir dom ännu större! :)

1 – Efter varv 10 ser skalet ut så här. Eftersom du virkar ihop varvet med en smygmaska blir kanten jämn och fin.


2 – Så här ser skalet ut från avigsidan. Du ser tydligt ringen av de inre maskbågarna – dom ska du nu virka i.



Dags för varv 11, det är nu det behövs lite tydligare bilder. :)
Du ska virka ihop stolpvarvet med de inre maskbågar du lämnade på varv 10, stolparna viks och det blir en fin avslutning längs ner på skalet.


Varv 11, virkas i imb på varv 10: 1sm i var maska (35)


3 – Börja med att sticka nålen genom den första yttre maskbågen (ymb).


4 – Stick nu nålen genom den första inre maskbågen på förra varvet.


5 – Lägg garnet om nålen och drag det igenom alla maskorna så att du har en maska kvar. Upprepa från bild 3 runt hela varvet.


Blev det bättre så här?
Kommentera gärna så att jag vet vad du tycker och hur det fungerar. :)

9 kommentarer:

Carolina sa...

Tack så hemskt mycket för att du gjorde ett inlägg med en rejäl genomgång. Jag ska testa att virka sköldpaddan nu och se om det blir bättre. Men redan nu känns det som att jag fattar mera om hur man ska göra. Tack än en gång!

Emma sa...

Tack! Men kan du inte lägga upp en bild på bara skalet när det är klart?
Tack så hemst myckt igen! ;)

Anonym sa...

Tack så jättemycket! Nu förstår jag! Jag har nog gjort fel på min sköldpadda...

Millasew sa...

Tack för tydliga bilder! Kommer inte ihåg om det var så här jag gjorde, men jag blev nöjd ändå! Men nu vet jag till nästa gång!!

Sara sa...

Aha! Jag har visst gjort fel, men jag blev nöjd ändå. Nu kan nästa jag gör bli ännu finare!

4U2 sa...

Jag är nog ett hopplöst fall.

Evelina sa...

Snälla rara du, säg att du kommer ut med en ny bok! Älskar alla dina mönster så mycket att jag snart har virkat klart alla figurer från båda dina böcker :) Lite beroende kanske, hehe.

bajs sa...

Jag fattar ingenting. Har virkat skalet och virkat ut två lm men har ingen blekaste om man ska virka fm eller sm i ymb. Kan nån snälla visa vilka stygn som ska användas??

Anonym sa...

Hur gör man smygmaska 🫣

Related Posts with Thumbnails